World Cup 2018 Di Russia

Russia telah dipilih sebagai penganjur Piala Dunia 2018. Ini adalah kali pertama World Cup dianjurkan di negara timur Eropah.

One word, this is the new Russia. Russia baru ni lebih moden, lebih urban dan semakin nipis sifat mereka yang sentiasa racist terhadap orang luar. Warganegara Russia baru semakin ramai fasih berbahasa Inggeris dan hilang sudah perangai barbaric mereka yang kadang-kadang memang melampau. Mungkin korang tak faham apa yang aku cakapkan ni walaupun mungkin korang pernah terserempak dengan orang Russia kat Malaysia, tapi golongan yang tu lain. Tak sama dengan mereka yang masih terperuk dalam negara dan bahasa mereka sendiri. Russia ni masih terlalu banyak yang orang luar tak faham.

Apa-apa pun, kalau tengok video presentation delegasi Russia untuk pemilihan negara penganjur FIFA World Cup 2018, memang itulah gambaran new Russia yang kerajaan mereka sedang bangunkan sekarang. Mereka mahukan negara ni menjadi lebih terbuka dan lebih global kerana pelancongan adalah satu perniagaan yang bagus dan menguntungkan. Russia pula sangat unik dan sangat sesuai menjadi salah satu destinasi pelancongan utama di timur Eropah. Kerajaan boleh berubah sekelip mata, tapi nak ubah rakyat dia adalah sesuatu yang sangat sukar. Orang Russia ni masih lagi mempunyai semangat nasionalisme yang menebal dan mereka sangat sukar untuk menerima elemen luar yang masuk ke negara ini.


Ada 3 video presentation yang menarik, ada awek Russia dan segalanya tentang Russia. Tengok video ni sampai habis.

Walaupun aku tak minat sangat dengan sukan bola sepak ni, tapi ya, aku nak menjejakkan kaki ke Russia semula 2018 ni. Inilah peluang aku melihat semula negara yang telah membentuk aku selama empat tahun ni. Aku nak lihat sejauh mana negara ni telah berubah dan menyambung penjelajahan aku ke bandar-bandar yang belum aku jejaki. Aku nak lihat reaksi orang dia macam mana, adakah masih sama seperti yang aku lihat sekarang. Aku nak lihat adakah pemimpin dan birokrasi Russia ni yang dikatakan lebih senang disuap mampu untuk menganjurkan sukan bertaraf dunia ni. Aku nak lihat  semua tu.

Harap nanti kesihatan dan kewangan aku mengizinkan aku untuk mencapai impian ini. 6 tahun selepas aku tamat belajar, macam-macam boleh jadi..

+ Jemputan untuk menyertai Festival Tari Piala Tun Dr. Siti Hasmah, MMU Cyberjaya 10 Januari 2011. Details here.

2010/2011 Premium Sponsor

35 Comments