Jalan-Jalan Eropah (Siri 9) – Paris Air Show, Le Bourget

Orang yang minat kereta mesti teruja kalau dengar deruman enjin Porsche, Ferrari, Lamborghini dan sebagainya. Samalah seperti avgeek seperti aku, walaupun aku taklah se-geek mana, blog avgeek pun tak sempat nak update (masih dalam mode bercuti), tapi aku memang minat bidang aviation ni dan bila akan menjadi sangat teruja bila mendengar sendiri deruman enjin jet pesawat pejuang yang terbang rendah diudara. Pergi Paris Air Show dah memang jadi impian sejak dulu lagi, akhirnya tercapai gak hasrat.

 

Paris Air Show nilah sebab sebenar aku buat kerja gila dulu. Memandangkan ini adalah musim panas terakhir sebelum aku habis belajar di sini, aku terus gunakan masa terluang yang ada untuk melihat sendiri Paris Air Show.

 

Le Bourget (le-bo-zhe) ni adalah sebuah lapangan terbang di mana terletaknya muzium aeronautik Perancis. Nak cari tempat ni agak susah sebab bila dah betul-betul dekat barulah ada signboard tulis Le Bourget. Jadi memang perlu ada GPS atau peta kalau memandu ke sini.

 

Direktor muzium ini adalah seorang wanita yang juga adalah seorang avgeek dan mampu menerbangkan stunt plane dengan selamba. Dikatakan dia antara stunt plane pilot yang hebat.

 

Hari Sabtu masa aku datang tu takde dah Boeing. Nak tengok sangat 747-800 diorang. ish.

29 Comments