Daftar Pengundi

Reading Time: < 1 minute

Dah daftar ke belum? Nampak ramai yang layak mengundi bukan main lagi di social media. Itu ini kononnya ‘diperjuangkan’. Baguslah ada perjuangan. Tapi kalau bising je lebih tapi tak ambil inisiatif sendiri untuk melakukan sesuatu yang boleh memberikan kesan besar pada perjuangan tu, macam no point lah jugak, betul?

Nak daftar pengundi ni kurang daripada lima minit je. Cara-caranya:

  1. Pergi ke pejabat pos
  2. Bagi IC cakap nak daftar sebagai pengundi
  3. Tak payah isi borang, semuanya akan di key-in terus ke dalam komputer oleh pegawai yang menjaga kaunter
  4. Lepas tu borang pendaftaran yang telah diisi dicetak dan anda hanya perlu menurunjan tandatangan
  5. Siap. Bolehlah teruskan demonstrasi dan bising-bising di Facebook macam biasa. Jangan lupa ajak rakan yang lain (yang layak mengundi) untuk mendaftar sekali. Pilihanraya nanti jangan lupa pergi mengundi

Pendaftaran mengikut alamat pada IC. Jadi kalau alamat lama, maka pendaftaran pun ikut kat situ. Saya daftar je tadi walaupun alamat lama (Melaka). Takpe. Bila dah buat ni, ada obligation nak pergi JPN untuk tukar alamat pada kad pengenalan. Bila ada kelapangan nanti boleh buat. Point sekarang daftar je supaya ada dah tanggungjawab pada negara.

P.s. Help me win a Macbook Air & join my giveaway!


Posted

in

by

Comments

26 responses to “Daftar Pengundi”

  1. mujib Avatar

    jalankan tanggung jawab anda =)

  2. Mohd Avatar

    Betul tu, mengundi tu wajib, saya pun tak sabar nak mengundi PRU13 ni, PRU yang paling hangat

  3. zhazmi Avatar

    Wah.. Dah boleh daftar pengundi..

  4. KiD Avatar

    yeaaaahh… aku tak sabar nak memangkah kali ketiga.. hehehe

  5. MyKeyPad Avatar

    Nak sgt daftar jadi pengundi sebenarnya,tapi belum cukup umur jadi xjadilah.Rupanya daftar kat pejabat pos je,sebelum ni aku ingat nak kena pergi pejabat daerah ke apa. . .huhu

  6. aini Avatar

    Wah tahniah.. dah boleh mengundi…. Senang je daftar kt pejabt pos ye….

  7. NIZAM Avatar

    Dah daftar dh. ha a. memang senang. daftar kejap je. bg IC. simple dan mudah.

    :))

  8. sukacuka Avatar

    eh..umur lum mengizinkan..hehe

    awat kertas konyok macam tu da..buat kapal terbang la tu..

  9. muazfaris Avatar

    alamak, tak cukup umur lagi la.. kehkehkeh =(

  10. muazfaris Avatar

    tak cukup umur lagi nak mendaftar =(

  11. Juan Avatar

    betul tuh, saya setuju, jom kita daftar

  12. Lawrence Vision Avatar

    Tak mendaftar lagi walaupun dah cukup syarat. kalau ada peluang nanti baru daftar.

  13. Ahmad Hati Avatar

    Tak cukup umur lagi nak mendaftar. Tunggu bulan 3 ni

  14. cenangau Avatar

    Bila dah tukat alamat kat Pejabat Pendaftaran nanti, jangan lupa pi balik ke Pejabat POS untuk “tukar tempat mengundi”. Prosedur sama macam kat atas tu.

    Takut ada yang salah anggap. Tempat mengundi tak tukar automatik bila tukar alamat di pejabat Pendaftaran, kecuali la kut kalau SPR lepas ni laksanakan “Pendaftaran Secara Automatik” macam yang Pakatan Rakyat minta.

    1. Ariff Avatar
      Ariff

      yup. memang tak automatik. kena pergi balik pejabat and tukar semula. alah.. kerja tak sampai 5 minit.

  15. akubiomed Avatar

    Mendaftar mengundi ini sekali sahaja kecuali hendak bertukar di kawasan mengundi.

    Korbankan rungutan sibuk, tidak ada masa, ada aku kesah, politik kotor, perlu beratur panjang dan bermacam-macam lagi alasan yang boleh diberikan untuk mendaftar mengundi.

  16. Ekspresi Ruang Avatar

    dah daftar suami isteri. tp wife says still ikut KP lama kt bukit kayu hitam. tu pon xsure lg bley pi mengundi ke x sbb dh nama pon doktor, nk mkn pon kdg2 xsmpt. huhu

  17. Izzat Aziz Avatar

    Dah daftar, hari tu ada masalah parlimen dibantah, tapi sekarang dah approve.. bolehlah mengundi nanti.

  18. namee roslan Avatar

    dah daftar. yahooooo. eh namee punya IC number tengah 23…Muar mari. harhar

    1. Ariff Avatar
      Ariff

      orang johor rupanya..

      1. namee roslan Avatar

        lahir je sana. membesar subang.

  19. azmanisma Avatar

    Dah daftar baru boleh berkokok hehehe..jgn lupa gi mengundi nanti kepada yg dah daftar. :)

  20. rahman Avatar

    budaya politik kedai kopi kuat sangat di kalangan orang melayu, agaknya peti undi tu nak kena bawa ke kedai kopi baru dia org nak mengundi

  21. takky Avatar

    kalau KL, num ic mesti ada nombor 14…
    jadi ’56’ untuk melaka ya?
    baru tahu…..
    btw, rasa ye bek blurkan sikit num ic tu takut ada org yg tak bertanggungjawab guna nanti….
    ^O^

    1. Ariff Avatar
      Ariff

      lahir kl. 56 ni no lama