Blogger Malaysia Bersediakah Anda Dengan WordPress 3.0?

Aku dapat email dari templatic.com berkenaan pelancaran WordPress 3.0 beberapa hari lagi dan aku rasa blogger Malaysia ramai yang mungkin tak sedar lagi pasal ni. WordPress 3.0 menjanjikan lebih banyak fungsi baru yang best dan antara yang aku dah lama tunggu ialah:

  • Singkatan URL menggunakan domain sendiri. Kita dah biasa menggunakan perkhidmatam bit.ly untuk membuat singkatan URL kan.. Dengan WordPress 3.0, pengguna boleh menggunakan domain sendiri untuk membuat singkatan URL yang panjang. Jadi nama domain tu akan mendapat lebih banyak exposure terutamanya apabila link tersebut di ReTweet oleh orang lain (seperti saudara Denaihati yang baik hati)
  • Multi-Site. Multi site ni bagus untuk sesiapa yang ada dua blog, main blog dan live blog. Dengan multisite, korang tak payah guna sampai 2 WordPress untuk update kedua-dua buah blog, cuma guna satu WordPress dan boleh buat site lain dalam domain tu. Menarik! Untuk aku yang menggunakan WordPress lain untuk Link List memang senang kerja la nanti. Lagi satu, aku mungkin nak buat lagi satu blog, tempat tulis benda-benda serius. Kat sini macam dah santai, jadi rasanya tak elok kacau mood tu.

brought to you by


Fungsi lain aku tak kisah sangat sebab aku gunakan premium theme dan benda-benda macam tu semuanya lebih kurang je dengan yang aku ada. Kepada pengguna WordPress lain yang ada blog PR2 dan keatas, korang boleh dapatkan premium theme yang sah secara percuma kat themegrade.com. Ada giveaway kat situ. Diorang cuma nak backlink je, lepas tu boleh confirm dapat theme pilihan yang korang nak.

Bila WordPress ni upgrade kepada versi baru, memang keseluruhan code dia berubah. Jadi kat sini aku nak kasi tips sikit sebelum korang upgrade ke WordPress 3.0 nanti.

  • Pastikan theme yang korang guna tu dah ada update untuk WordPress 3.0. Kena check dengan developer theme korang tu. Kalau macam aku, diorang ni dah bagitau awal-awal tunggu theme update baru upgrade. So, aku tak payah risau apa-apa.
  • Pastikan semua plugin yang korang guna ada update untuk Worpress 3.0. Plugin yang tak serasi dengan versi WordPress yang korang guna memang akan mencacatkan blog korang.
  • Back up database sebelum korang upgrade. Pergi kat Tools>Export>Download Export File. Ada jugak plugin yang memudahkan kerja back up ni. Dan kalau boleh, buat 2-3 copy back up file blog korang. Aku dah pernah kena dulu, masa back up tu aku download sekali je, lepas tu tak check balik download file. Bila dah upload untuk blog.ariff yang baru ni baru perasan database tu tak lengkap. Nak tak nak terpaksalah aku start over dan lupakan segala entri yang ada dalam blog.ariff yang lama dulu. Rugi besar disitu. Blog.ariff yang dulu sampaikan orang dari China, Jepun dan Arab guna Google translate untuk baca entri kat situ.
  • Buat screenshot kat page plugin. Mana tau kalau ada plugin yang WordPress 3.0 tu tak detect ke. You never know..

Harap dapat membantu =)

***

Aku mungkin akan email korang tentang sesuatu sebab memerlukan bantuan sikit. Kerja mudah je, amik masa tak sampai seminit. Sesiapa yang dapat tu, tolong eh. Kerjasama korang amat dihargai dan didahulukan dengan ucapan ribuan terima kasih (formal la pulak..)

42 Comments