Terima Kasih Kerana Menaikkan Harga Rumah

bajet 2016

Saya merujuk kepada keputusan semakan semula Bajet 2016 yang diumumkan semalam berkaitan pembelian projek rumah baru yang berharga RM300,000 dan ke bawah hanya untuk pembeli rumah pertama.

Kalau kita tengok dari skop yang luas, memang nampak peraturan ni macam bagus. Orang yang dah ada rumah, tak boleh lagi beli rumah yang murah ni. Sekarang ni rumah yang dijual pada harga antara RM250,000 – RM350,000 memang cepat je habis lebih-lebih lagi kalau terletak di kawasan yang strategik. Boleh kata lingkungan harga ni memang sweet spot bagi pembeli hartanah yang mempunyai middle class income sekarang.

Namun begitu, saya berpendapat kesan polisi ini lebih banyak mendatangkan masalah kepada pembeli rumah pertama daripada mendatangkan manfaat kepada mereka.

Implikasi utama yang saya nampak ialah pemaju akan mula meletakkan harga hartanah baru hampir atau lebih RM300,000. Kenapa? Sebab nak dapatkan pasaran yang lebih besar. Bila ada pasaran yang besar, senang untuk mereka jual projek mereka sampai habis.

Kalau kawasan bandar, harga macam ni tak pelik sangat, bagaimana pula untuk kawasan-kawasan lain? Contoh yang saya suka, Puncak Alam. Tahun 2015 ada projek medium cost berharga <RM280,000. Dengan adanya peraturan ni, nak tak nak majoriti projek baru di sana mesti lebih RM300,000. Untung kepada mereka yang dah membeli di sana.

“Tapi Ariff, orang yang nak beli rumah pertama masih banyak, takkanlah tak boleh jual pada mereka sahaja”

Betul. Kalau pun mereka boleh beli, kenapa pemaju nak kecilkan skop pembeli dan susahkan mereka nak jual projek mereka? Ada sebab kenapa pembeli rumah pertama ni belum ada rumah dan salah satu sebab utamanya adalah mereka memang tak mampu. Pendapatan mereka tak tinggi untuk memiliki rumah.

Kalau pembeli rumah pertama ni betul-betul dah tiada rumah mampu milik untuk dibeli, anda takkan jumpa rumah-rumah yang dijual pada harga kurang daripada RM300,000 sekarang ni sebab semua dah dibeli oleh pembeli rumah pertama. Peraturan baru ini nampak lebih kepada nak selesaikan masalah tak cukup rumah mampu milik padahal dalam pasaran banyak lagi rumah dalam lingkungan RM100,000 – RM300,000 dalam pasaran yang belum terjual.

hartanah bangi bawah rm300k

“Alah.. developer kan boleh bagi rebet banyak-banyak. Tak susah pun. Jual harga RM300,000, bagi rebate 10 – 20%”

Pertama sekali, rebet ni semua illegal ya. Itu sebabnya benda ni tak masuk dalam S&P.

Kedua, kalaupun boleh bagi rebet, kos dah naik untuk pembeli dari segi kos duti setem (S&P dan loan agreement). Walaupun naik sikit, tapi kos macam ni lebih memberi kesan kepada pembeli rumah pertama berbanding pembeli lain. Pelabur hartanah lagilah bersorak kalau ada diskaun banyak-banyak ni.

Kalau betul kerajaan nak tolong pembeli rumah pertama, saya cadangkan lagi baik bagi pengecualian duti setem 99% S&P dan loan agreement untuk pembeli rumah pertama. Pengecualian ini untuk individu atau pasangan berkahwin sahaja. Kalau dah ada berkahwin dan salah seorang dah guna pengecualian ni, tak boleh guna dah. Hadkan untuk pembelian hartanah kurang daripada RM300,000 sahaja.

Daripada beri loan 100% atau 110%, rule macam ni lagi bagus sebab pembeli rumah pertama hanya perlu sediakan 10% daripada pembelian rumah. Kalau bagi loan banyak-banyak, instalment bulanan naik dan jadi bebanan kepada golongan ini. Cakap nak bantu golongan yang kurang berkempuan, tapi suruh berhutang dengan bank banyak-banyak.

Dalam keadaan sekarang di mana bank dah mula naikkan kadar faedah, sebolehnya kita kurangkan kebergantungan kepada produk kewangan bank. Lagi satu, kalau tak silap kadar faedah lebih tinggi sedikit untuk 100% loan (sesiapa tolong confirmkan).

Saya harap ada penjelasan yang masuk akal daripada pihak kerajaan berkaitan bagaimana timbulnya syarat baru ni. Teringin sangat nak tau apa alasan mereka.

Blogger yang juga seorang engineer atau engineer yang juga seorang blogger. Graduan Universiti Penerbangan Moscow, Russia. Bukan Russian spy.

18 Comments